Har lagt in följande förslag till Höganäs direkt (Höganäs kommuns kanal för kommunikation med kommuninvånare).

 

Förslag: stoppa temporärt alla arbeten med planerad korsning av g-c vägen och gör en ny utredning av bilflöden över ny korsning, förhöjda olycksrisker för fotgängare och cyklister på befintlig g-c väg och fördelar med att låta bilflöden från nya östra stadsdelar och evenemangsbilar från Sportcentret köra över Lexikanvägen.
 

Den planerade bilvägen bör stoppas, en detaljplan är en plan och inte ett anläggningsbeslut. Bilkorsningen över g-c vägen bör stoppas eftersom:

 

  1. Den tvärtemot vad som sägs av kommunen kommer att medföra en uppenbar höjd olycksrisk för fotgängare och cyklister på g-c vägen till Sportcentrat (detta utesluter förstås inte att fördelar erhålls för fotgängare och cyklister inom andra delar av planen.
  2. Kommunens argumentering att nätet för alla trafikslag behöver byggas ut för att öka tillgängligheten innebär uppenbarligen att kommunen tänker sig att en mer betydande biltrafik från nybyggda östra delar skall slussas förbi Friskis och över en högt trafikerad g-c väg.  Bilkorsningen över g-c vägen kommer alltså att hantera fyra bilflöden a) från nybyggda östra stadsdelar, b) gäster till SPORTHOTELLET, c) friskismotionärer och d) parkeringsbilister från Sportcentrat. Detta är mycket negativt för fotgängare och cyklister på g-c vägen till Sportcentrat men kommer även att innebära en markant försämring av närmiljön runt Friskis och SPORTHOTELLET. 
  3. Den enda naturliga försörjningsleden för nyanlagda östra kommundelar inom detta område är Lexikonvägen. Det kommer att bli svårt eller omöjligt att på ett trafiksäkert sätt hantera de bilvolymer som kan förutses ta vägen på bilvägen över g-c-vägen till Sportcentrat. Ökade bilvolymer här kommer att sätta press på högre hastigheter, 30 km/tim är för hög hastighet över en mycket trafikerad g-c väg. Om bilarna skall tvingas hålla en säker hastighet på 10 – 20 km i timmen blir bilpassagen oattraktiv och kommer inte att kunna fylla sin tänkta uppgift som en fungerande kopplingsväg. Av detta följer att kopplingen lika väl kan inskränkas till att endast bli en g-c väg. En sådan nyanlagd g-c väg skulle däremot innebära en klar förbättring för kommunikationsnätet för fotgängare och cyklister.
It's only fair to share...Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Google+Share on FacebookPrint this page