Det knappt två år gamla elbilsprojektet ”Uniti” i Lund verkar vara ”rätt på att.” Följande specifikationer redovisas på företagets hemsida: 

  • Nettovikt – 450 kg
  • Motor – 15 kw i nav
  • Acceleration – 0 – 80 km under 3 sekunder
  • Topphastighet – 130 km/tim
  • Räckvidd – 300 km
  • Chassi – kolfiber
  • Mjukvara – autonoma styrfunktioner mm

 

År 2012 efterlyste jag nytänk på elbilar på den nu nerlagda Miljöpartisiten ”Gröna bloggar”. Nu har det minsann kommit ett svar så det duger, Uniti, i universitetsstaden Lund. Lund är den perfekta platsen för utveckling och får man hoppas även tillverkning. Detta är riktigt bra gjort ch specifikationerna ligger faktiskt mycket nära vad jag var ute efter i mitt blogginlägg.

Projektet bygger på en urstark uthållighetslogik, det kan därför förefalla konstigt att det inte kommit tidigare. Att så inte skett beror på att den 100-åriga  bilindustrin med näbbar och klor skyddat sina investeringar i produktionsanläggningar och marknadsföring.

Men att ”disruptive technologies” måste komma fram utanför etablerade företagen verkar vara en universell sanning som nu alltså åter har bekräftats.

Lite synd bara att det verkar vara svårt att få sådana här upstarts att lyfta i Sverige utan ägarsamarbete med konventionella företag, i det här fallet Siemens.

Men Sverige är ju tyvärr inte PayPal miljardären Elon Musks Californien där det är lättare att fixa fram miljarder i riskkapital. Men crowdfunding och Siemens är vackert nog. Investerarna tittar naturligtvis framåt mot en börsraket.

Hoppas nu bara man kan undgå frestelsen att outsourca till lågkostnadsproduktion. Med allt mer kvalificerad robotproduktion borde väl detta ändå inte vara omöjligt.

Lycka till!

 

It's only fair to share...Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Google+Share on FacebookPrint this page