mynewcargobike2Efter att ha kört en Nissan Primera på ett tidningsdistrikt i några månader med en bensinförbrukning på mellan tre och fyra liter per mil tack vara start- stoppkörning så började jag tröttna på att få en redan hårt pressad privatekonomi ytterligare dränerad av utgifter för bensinförbrukning som bara till knappt 30 procent ersattes av arbetsgivaren. Här passade en elcykeln in som hand i handske.

Problemet var bara att vanliga elcyklar typ Biltema inte klarar de tunga tidningslaster som följer med ett bildistrikt med upp till 500 – 600 stopp vid brevlådor under mina tre – fyratimmars arbetspass mellan 2 och 6 på morgonen. Vanliga cargobikes typ Kristiania var heller inte lämpliga eftersom de är svårmanövrerade för ilägg i brevlådor. Så hittade jag Yuba Mundo och den dyrare Xtra cycle på Internet (som i sådana här sammanhang är fantastiskt), vilka är utrustade med förlängt bakparti som möjliggör dubbel last.

Det blev en Yuba Mundo eftersom det var svårt att få en Xtracycle hitsänd från USA. Yuban kunde köpas genom tysk återförsäljare. Därefter var det bara att utrusta cykeln med elmotor och batteri från Kina köpta genom återförsäljare i Mölndal respektive Tjeckien. Så – nu kan jag med sinnesro avverka min pass, bra för miljön, ekonomin och fysiken. Nu gäller det bara att fixa dygnsrytmen, en viss utmaning när man jobbar 12 nätter i sträck på 12-2 schema, jobba 12 ledig 2.

Under resans gång har jag tyvärr kunnat konstatera fackligt motstånd mot att ersätta bil med cykel. Men detta är nog en fnurra som försvinner vartefter. Märkligt att vi i nådens år 2014 fortfarande håller oss med stora fordonsparker för lokala transporter där en person sitter och kör runt 1 – 1,5 ton bil med 45- 120 hästkrafters motorer för att att utföra ett transportarbete som egentligen inte kräver mer än en hästkraft. Den svenska kärleken till förbränningsmotorn är urstark men  potentialen för att ersätta lokala biltransporter med elcykeltransporter är mycket stor och med all sannolikhet också klart lönsam även räknat med en traditionell företagsekonomisk kalkyl, alltså utan hänsyn till externa miljöeffekter.

It's only fair to share...Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Google+Share on FacebookPrint this page