Varför byggs det inte cykelgarage? I aktuella översiktsplaner för t.ex. Höganäs kommun  kan man läsa att staden skall vara en cykelstad. Vad vore då bättre än att se till att det finns goda förvaringsmöjligheter för cyklar med väder-  och stöldskydd? Men icke.

 

Så som på fotot här till höger ser det ut lite här och var efter en storm. Befintliga cykelställ ger inte tillräcklig stabilitet, väderskydd eller stöldskydd. Inte särskilt många tusenlappar skulle behövas för att ordna saken på ett vettigt sätt. Dåliga förvaringsmöjligheter gör att man drar sig för att satsa på nya dyra innovativa cyklar.

 

M5 lowracerVilket är synd eftersom det finns många spännande nya cykeltyper att välja mellan. Allt från mer standardbetonade elcyklar som Ortler med vevlagermonterad motor till liggcykeln, M5, från holländska Ligfietsen, Edgerunner från Xtracycle från USA med longtail och sänkt tyngdpunkt eller Twike med elstöd och  chassi från Schweitz.

Cyklar som på kan vara realistiska alternativ till bilen. Inte många av dessa modeller har ännu synts till i större antal på vägar i Sverige. Är vi lite sega i bollen häruppe i Norden? Konservatismen i cykelbranschen är fullständigt förkrossande. Ta recumbents eller liggcyklar som de kallas i Sverige som exempel. Redan på trettiotalet, dvs för mer än 80 år sedan tävlade dessa och sopade i stort sett banan med konventionella cyklar. Vad hände? Jo de förbjöds i tävlingar! Vad är de som gör liggcyklarna så oövervinnliga i hastighetstävlingar?

Jo, deras bärande idé är att minska luftmotståndet och de konstrueras därför aerodynamiskt optimalt. Tyngdpunkten för cyklisten blir lägre, vilket tar lite tid att vänja sig vid. Cyklarna blir vansinnigt bekväma eftersom de erbjuder ett stort kroppsformat stöd till skillnad mot vanliga cyklar som bara nöter på baken. Sam Whittingham från Kanada satte år 2008 världsrekord på 132 km i timmen med liggcykel med chassi, chassi minskar luftmotståndet ytterligare.

Xtracycle har ett intressant förflutet i Nicaragua, vilket man minsann inte hade väntat sig. Cykeln är en s.k. longtail, dvs den är förlängd bakåt för att möjliggöra större och enklare lastning. I den senaste modellen har man också minskat hjuldiametern på bakhjulet för att få ner tyngdpunkten för lasten. Enligt reklamen är Sam Whittingham inkopplad på designen. Jag har inte testcyklat men det är säkert rätt att man behåller cykelns förnämliga manövrerbarhet till skillnad mot de nu populära lådcyklarna, springschashojar i ny tappning, som är ganska klumpiga att cykla.

The Twike2

Twiken är en riktigt fullfjädrad cykelhybrid. Med tanke på vårt kalla och blåsiga klimat borde vi i Sverige ligga i framkant när det gäller utveckling av denna cykeltyp. En bråkdel av de bidragspengar som idag betalas ut för alla möjliga och omöjliga ändamål hade räckt för att få fram en riktigt vass svensk  superhybrid. Det offentliga borde gå in och skapa en marknad genom injicering av stödpengar i utveckling och marknadsföring och genom volymbeställningar.

 

 

 

It's only fair to share...Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Google+Share on FacebookPrint this page