Enligt tidningen Automotorsport ligger den faktiska bränsleförbrukningen för bilar 26 – 30 % högre än vad biltillverkarna uppger (Rapport 19.30 den 3e november).  Detta faktum har åtminstone för mej varit uppenbart sedan länge.

Det är ju bara att kolla förbrukningen vid den egna körningen. Jag går nu under hösten en kurs i Malmö och kör därför sträckan Höganäs – Malmö ganska ofta (fy på dej!). Jag har därför testat två olika körsätt.

1) Följa med strömmen med svensson nickedockorna som ligger i ytterfilen och snittar någonstans runt 125 km i timmen (tala inte om det för snuten). Eftersom ganska många i ytterfilen kör ännu snabbare, 140 -160 km i timmen, så nödvändiggör körsättet många filbyten, alltså även en typ som jag får krypa till korset och köra in i innerfilen när en stor stadsjeep lägger sej 5 meter bakom och trycker på i 125 km i timmen. Sen är det bara att byta tillbaka men manövrarna kräver en hel del acceleration och en hel del insaktningar vilket drar extra bränsle.

2) Gubbaköra i innerfilen. Man håller 95- 100 km i timmen, lägger sej i innerfilen, 70 meter bakom en långtradare och ligger kvar där så länge det går. Om långtradaren kör av motorvägen hakar man på en annan långtradare. Med denna körmetod slipper man nästan alla accelerationer och spar alltså bränsle dels pga den lägre hastigheten, dels pga mycket färre accelerationer och insaktningar/inbromsningar.

Nackdelen är att körningen tar något längre tid, 13 – 14 minuter på sträckan Höganäs – Malmö, men det kan jag ju stå ut med eftersom alternativkostnaden för min tid är låg pga låga inkomster (svårt att få jobb för en lågkvalificerad person som jag i hjärnornas knivskarpa konkurrens i Höganäs). Den längre körtiden balanseras dessutom av att jag faktiskt kommer fram till destinationen mindre trött eftersom körsättet är mycket mer vilsamt.

Resultat: Metod 2 ger 25 – 30 % lägre bensinförbrukning/koldioxidutsläpp samt även givetvis en markant minskad olycksrisk eftersom de farliga omkörningsmomenten i stort sett försvunnit.

Kommentar till Automotorsport: En pigg undersökning med resultat som borde vara självklara för många men som nog inte är det. Sen kan man ju i ärlighetens namn till biltillverkarnas försvar säga att det ju nog inte bör förbigås med tystnad om man som Automotorsport baserar en test på körmetoder som förutsätter brott mot trafiklagarna.

It's only fair to share...Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Google+Share on FacebookPrint this page